Hoeveel stappen moet je elke dag lopen voor een gezonde huid?

geplaatst in: blog | 0

Jullie weten als geen ander hoe belangrijk ik beweging vind. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor je huid! Zodra jij gezonder leeft en veel beweegt zal dit ook terug te zien zijn in jouw huid. Jullie kennen de bekende stappentellers toch nog wel? Nu iets moderner, hebben we gewoon onze telefoon die onze stappen telt. Maar hoeveel stappen moeten we elke dag zetten om voldoende beweging te krijgen?

stappen

Hoeveel stappen?

De meeste van ons hebben de aanbeveling gekregen van 10.000 stappen per dag. Is dus 10.000 echt het magische getal? Of is het een soort gemiddelde wat je moet lopen, net als dat je minimaal 8 glazen water per dag moet drinken?

Een marketing-stunt

Het blijkt dat het magische getal: 10.000 eigenlijk een marketing-stunt is geweest die vanaf Japan is overgewaaid toen het de stappentellers ging promoten. Eenmaal in Europa aangekomen hebben we dit magische getal aanvaard.

Een boost in levensduur

stappen

Onlangs zijn er verschillende onderzoeken geweest die begonnen zijn met het vaststellen van een meer exact minimum aantal stappen die nodig is om een goede gezondheid te behouden en een lang leven te leiden. Er werd in dit onderzoek gekeken naar 17.000 oudere vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar. Allen droegen ze een fitnesstrackers die hun stappen telden. Het bleek dat vrouwen die ongeveer 4.000 stappen per dag namen een boost kregen in hun levensduur, in vergelijking met vrouwen die minder stappen namen.

Beweging is goed voor zoveel verschillende redenen

De relatie tussen lichaamsbeweging en gezonheidsvoordelen is goed ingeburgerd. Regelmatige fysieke activiteiten beschermt tegen beroertes, hartaanvallen, problemen met de bloedsomloop en andere hart- en vaatziekten. Het verbetert daarnaast ook de ademhaling en de longfunctie.

Andere gunstige effecten van lichaamsbeweging zijn onder meer een preventie van type 2 diabetes verbeterde bot-mineraal metabolisme en natuurlijk ook stressreductie. Dat komt omdat sporten de stresshormonen verlaagt, zoals cortisol en de productie van endorfines, de ‘feel good’ hormonen, verhoogt! Het bouwt ook spieren op, spieren houden meer water vast dan vet. Ten slotte bouwt sporten mentale kracht op, waardoor je je beter in staat voelt om andere uitdagingen in het leven aan te gaan.

Misschien is de krachtigste statistiek met betrekking tot de voordelen van lichaamsbeweging als volgt: het is aangetoond dat sterfte door alle oorzaken met wel 40% kan worden verminderd!

Buttom line

Sporten is goed voor je! Een beetje is goed, meer is beter! En om de kans te vergroten dat je het volhoudt, maak er iets leuks van. Of het nu lopen, hardlopen, zwemmen, tuinieren, dansen of andere sporten is. Wees ook niet kwaad op jezelf als je vandaag even geen 10.000 stappen haalt. Misschien bereik je er morgen wel 20.000!

A beautiful skin is a healthy skin. A healthy skin is beautiful!

Wil je meer artikelen lezen over huidverbetering, gezondheid en meer. Kies dan eens naar onze BLOG pagina!

Laat een reactie achter