De gezondheidsrisico’s van blauw licht

geplaatst in: Bescherming, blog | 0

Non-stop digitale connectiviteit betekent dat de meesten van ons worden blootgesteld aan blauw licht. Blauw licht is de kleur van het licht dat wordt uitgestraald door onze mobiele telefoons, computers en andere apparaten. Is dit een probleem?

blauw licht

Wat is blauw licht?

Blauw licht is zichtbaar licht met een relatief korte golflengte van 400 – 450 nanometer. De kortere golflengte betekent dat blauw licht, samen met violet en indigolicht, een hogere energie-intensiteit heeft dan andere lichten op het zichtbare spectrum. Dit is een reden tot bezorgdheid, omdat blauw licht bij een hoge doses eerder celbeschadiging veroorzaakt.

Hoewel we blauw licht gaan associëren met LED-lampen, is het eigenlijk overal. Wanneer het licht van de zon naar de aarde reist, botsen de kortere, hoogenergetische blauwe golflengten op gasmoleculen in de atmosfeer, waardoor blauw licht in alle richtingen verspreid wordt. Hierdoor ziet de lucht er blauw uit.

Verleden vs. heden

Ons lichaam gebruikt blauw licht om onze natuurlijk slaap en waakcyclus te reguleren. Blauw licht kan ook de alertheid verhogen, reactietijden en stemmingen verbeteren en ons gevoel van welzijn vergroten. Vóór de komst van kunstmatige verlichting werden mensen alleen overdag blootgesteld aan blauw licht en kregen ‘s avonds een pauze.

In de moderne tijd worden we echter altijd blootgesteld aan blauw licht op alle uren van de dag. Van elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, laptops, maar ook de energiezuinige tl-lampen en led-verlichtingen.

Kan blauw licht zorgen voor schade?

Hoewel de meeste onderzoekers niet geloven dat de blootstelling aan blauw licht van mobiele telefoons en computers voldoende is om het netvlies te beschadigen, zijn ze wel voldoende om onze slaapcyclys te verstoren. Dit is waarom je jouw mobiel ver van jouw bed moet laten. Zelfs kleine uitbarstingen van blauw licht kunnen je slaapcyclus verstoren. Dit heeft in de loop van tijd negatieve gevolgen voor de rust en herstelfuncties van ons lichaam. Na verloop van tijd zal dit de effecten van veroudering versnellen!

Slaap voldoende

Voldoende slaap is net zo belangrijk als goed eten en voldoende beweging. We welen allemaal hoe verwilderd we er uitzien (en voelen) na een slapeloze nacht. Als we niet goed slapen dan beroven we ons lichaam letterlijk van de tijd die het nodig heeft om onze gezondheid om cellulair niveau te herstellen. Na verloop van tijd kan slaapgebrek zelfs in verband worden gebracht met allerlei gezondheidsproblemen.

Dus doe jezelf een lol en stop je mobiele telefoon in een la of zet hem ‘s nachts uit. Maak er een gewoonte van om jouw schermtijd te verkorten als je naar bed gaat. Je zult hierdoor beter slapen en beter wakker worden!

Laat een reactie achter